آزادی عمل بهره‌برداری (FTO) چیست؟

قبل از اینکه محصول نهایی را بازاریابی و به فروش برسانید، باید اطمینان حاصل کنید که آزادی عمل بهره‌برداری (FTO) از آن را دارید.

بدون FTO، ممکن است نتوانید محصول یا خدمت خود را استفاده کنید یا بفروشید. FTO به ویژه در صنایعی مانند داروسازی زیستی، بیوتکنولوژی، صنایع تولیدی، محصولات شیمیایی و شرکت هایی که وارد بازارهای خارجی می شوند، اهمیت دارد.

قابلیت ثبت اختراع در مقابل آزادی عمل

هنگامی که یک اختراع را ثبت می کنید، این حق را به دست می آورید که دیگران را از ساخت، استفاده و فروش اختراع خود محروم کنید. داشتن حق ثبت اختراع به شما امکان می دهد از دیگران که حقوق ثبت اختراع شما را نقض می کنند شکایت کنید. با این حال، تنها یک پتنت از شما در برابر شکایت به دلیل نقض حق ثبت اختراع متعلق به شخص دیگری محافظت نمی کند.

صنعت خودروسازی

صنعت_خودرو به سرعت در حال همگرایی با صنایع فناورانه دیگر است تا وسایل نقلیه خودکار و خودران را تولید کند که مملو از اختراعات با تکنولوژی بالا هستند.

در حالی که یک شرکت فناوری محور ممکن است برای یک جزء نرم افزاری خاص که برای یک وسیله نقلیه خودران لازم است ، به ناچار با هزاران پتنت دیگر در شکل نهایی خودرو دخیل شود.

حق اختراع گوگل به تنهایی برای تولید و فروش وسایل نقلیه خودکار کافی نخواهد بود مگر اینکه با سایر دارندگان حق اختراع که در محصول نهایی سهم دارند در تشکیل سبد فناوری همکاری کند. در این مورد، طرف های درگیر باید همگی آزادی عمل بهره‌برداری را در نظر بگیرند.

مثال هایی از FTO

یکی دیگر از عللی که شرکت‌ها جستجوی FTO را انجام می‌دهند، صدور مجوزمتقابل مجموعه‌های پتنت است. در این صورت تمامی شرکت هایی که دارای حق ثبت اختراع موثر هستند، مانع ورود شرکت های دیگری که وارد بازار می شوند، خواهند شد.

از آنجایی که معمولاً شروع یک جنگ “تخریب متقابل” به نفع دارندگان حق ثبت اختراع نیست، اغلب شرکت‌ها برای نقض حق شکایت نمی‌کنند، بلکه ترتیبی را ایجاد می‌کنند که به موجب آن، مجموعه‌های پتنت بین شرکت‌ها مجوز تبادل می‌گیرند.

این عمل به عنوان مجوز متقابل نامیده می شود. استراتژی صدور مجوز متقابل در صنایعی رایج است که در آن صدها هزار حق ثبت اختراع مربوط به هر محصول یا فرایندی وجود دارد.

انجام تجزیه و تحلیل FTO

  1. انجام جستجو (یا تجزیه و تحلیل) FTO

بهترین راه برای شروع جستجوی FTO با فهرست کردن کشورهایی است که پیش‌بینی می‌کنید محصولتان را در آنجا بسازید، استفاده کنید، بفروشید یا وارد کنید.

2.تحلیل های FTO باید ادامه دار باشد

هر مرحله اصلی از فرآیند، از تحقیق و توسعه گرفته تا تامین سرمایه گذاری، اغلب نیاز به جستجو و تجزیه و تحلیل ثبت اختراع دارد.

منبع خبر